Publicerat 

Programförslag för vårterminen

Här kommer förslag på programinnehåll som ni kan planera in under scoutterminen.  Kika runt och se vad som kan passa in i er planering.

 


Prisma-klubbor

Inom optik är ett prisma ett transparent optiskt element med plana sidor som bryter ljuset. Som en kristall ungefär, och då är steget inte långt till detta kemiexperiment. Dessa klubbor förbereds vid en scoutträff och veckan efter har de torkat klart.

Åldrar

Alla

Tidsåtgång

30-40 min + 3-5 dagar i torktid.

Vad behövs?

Glasskålar, kallt vatten+ kokande vatten, socker, klubbpinne, karamellfärg, glasburk, klädnypa

 


Färglägg Prisma-loggan

Skriv ut och ta fram färgpennorna. Inga färger är fel! Ett prisma har nämligen förmågan att dela upp vitt ljus i alla regnbågens färger.


Pappersdiamant

När man väl lärt sig vika en så går det snabbt att vika många fler! Tänk mobil, fäst i snören och häng upp denna vackra Prisma-prydnad  i scoutlokalen.

Åldrar

Spårare och äventyrare

Tidsåtgång

10-15 minuter för en diamant

Vad behövs?

Pdf med Prisma-logotyp, sax, ev. tunt snöre


Aktivitetsbanken

Scouternas aktivitetsbank är en jättebra sida där du enkelt kan söka efter olika aktiviteter.


Lekar på temat Prisma

Lekarna är på temat Prisma, regnbågens färger och scoutläger. Gå gärna igenom vad ett prisma är, eller prata lite om ljus innan ni leker.

 

Under regnbågens sju färger!

Leken fungerar som ”Under hökens alla vingar”.

  • Ställ upp en spelplan (stor fyrkant) som är stor nog att alla scouter kan stå på rad på motstående sidor och som går att springa på.
  • En (eller flera) personer utses till att vara ett prisma (jagare). Prisman fångar ljus och sprider ut det i olika färger.
  • Prismat ropar: “Under regnbågens sju färger, kom!”
  • Alla ljusstrålar (alla andra scouter) svarar: “Vilken färg?”
  • Prismat svarar en av regnbågens sju färger: Röd, orange, gul, grön, blå, indigo eller violett.
  • Alla ljusstrålar som har den färgen på sig SYNLIGT får gå över till andra sidan och kan inte bli tagna.
  • De som inte har färgen på sig måste skynda sig över till andra sidan och undvika prismat. Om man blir tagen av prismat blir man själv en av dem.
Färgduellen!

Material: papper i olika färger, stor filt.

  • Dela upp scouterna i två lag. Dela ut pappersrutor (ca 10*10 cm) i olika färger till lagen. Det bör finnas minst fyra färger, och minst 2 lappar av varje färg per lag.
  • Två ledare håller upp en filt så att den hänger rakt och precis nuddar marken. Lagen bildar led på varsin sida om filten så att den första personen i varje led inte kan se personen på andra sidan.
  • Innan varje omgång bestämmer laget vilken färg på lappen som scouten längst fram i ledet ska hålla i.
  • När scouterna är redo (Är ni redo? Alltid redo!) så släpper ledarna på filten så att den faller till marken. De två scouterna som står längst fram i varje led ska så fort som möjligt ropa färgen på lappen som den andre håller i.
  • Förloraren lämnar sin lapp hos sitt lag och går över till det andra laget.
  • Nästa omgång börjar med att filten hålls upp igen och lagen väljer en färg.
  • Det lag som vinner över hela andra laget först vinner, alt. det lag som har flest på sitt lag när tiden är ute.
Hinkstafett!

Passar bra att leka efter man gått igenom vad som är bra lägerpackning. Ha med vissa delar av packningen i stafetten.

Material: Hinkar, uppsättningar med 10 föremål: ex prisma, diamant, kåsa, lägermärke, sölja, ficklampa, knop, lägerbibel, kors, strumpor och spork.

  • Dela upp scouterna i lag om 3-6.
  • Varje lag har två hinkar som placeras på varsin ände om spelplanen. Det bildas nu två rader med hinkar. Lägg alla föremål i hinkarna på ena änden, så att alla lag har ett av varje föremål.
  • Ställ upp scouterna i led mellan deras respektive hinkar.
  • En scoutledare läser upp ett föremål, ex prisma. Den scout som står först i ledat ska springa fram till en hink, plocka upp prismat, springa till den andra hinken och lägga ned prismat.
  • Scoutledaren läser upp nästa föremål. Efter ett tag kommer föremålen vara utspridda mellan de två hinkarna, och då gäller det att scouterna kommer igång i vilken hink man ska springa till.
  • Det lag som lägger ned föremålet i hinken först vinner en poäng.