Publicerat 

Information

Prisma är Equmenias nästa nationella scoutläger och kommer att hållas sommaren 2019. Ett nationellt scoutläger är ett bra tillfälle för scouter och ledare att träffa andra från hela vår rörelse och låta sig inspireras av nya idéer och tankar. Prisma är ett läger där vi får reflektera Guds ljus och sprida det vidare i världen. Häng med!

Prenumerera på informationsmail

Information in English

 


Lägret är i MOHED, Söderhamns kommun

Mohed är en plats som är omgiven av den ståtliga svenska skogen, med närhet till badvatten men även människor och bebyggelse i närheten. Det ger oss möjlighet att vara ett scoutläger mitt i verkligheten och i en engagerad och driven scoutregion. Det är enkelt att ta sig till Mohed och platsen ger oss möjlighet att följa lägrets vision: ”Ett läger där Jesus gör avtryck i scouten och scouten gör avtryck i världen.” Lägret Prisma 2019 kommer att bli fantastiskt på denna plats!


Datum

Prisma är 21-27 JULI 2019


Ålder

Vi strävar efter att göra ett läger som passar så många som möjligt. För upptäckare, äventyrare och utmanare har vi program alla dagar. Spårare har vi ett särskilt program för under torsdagen och fredagen. Roverscouter är välkomna att delta i samma program som utmanare.


Lägeravgift

Deltagaravgiften för lägret är 1500 kr. För kortveckan, som främst är tänkt för Spårarscouter, onsdag eftermiddag till lördag är avgiften 750 kr.

För att underlätta ”ledarpusslande” kan ledare anmäla sig för del av veckan och avgiften är då 300 kr per dygn (tre måltider = ett dygn).

Kåren kommer att få en faktura på totalbeloppet för alla deltagares avgifter mailade till kårens fakturaadress som finns registrerad i Equmenias system Repet. Denna adress finns som uppgift i Kårportalen, dvs där ser ni till vilken mailadress fakturan kommer att skickas.

Avgiften för funktionärer är 1150 kr om du endast deltar under själva lägerveckan. Om du deltar under för- och/eller efterlägret kommer du givetvis få en rabatterad avgift.

Fakturorna till kårerna kommer att skickas ut efter sista datum för efteranmälan, dvs i juni.


Hur ser veckan ut?

På lördagen och/eller söndagen reser vi till lägret. Resan är en del av lägerupplevelsen och vi hoppas på att ni kommer få en rolig och spännande resa tillsammans med många andra scouter från samma landsända som ni! På söndagen kommer vi så äntligen fram till lägerplatsen, vi hittar rätt, bygger och gör oss hemmastadda. Kvällen avslutas med en mäktig invigning.

På måndagen, tisdagen och torsdagen börjar dagen med en morgonsamling som följs av ett dagsprogram som alla på lägret gör på förmiddagen. På eftermiddagen erbjuds en mängd olika spontanaktiviteter (ja, däribland bad!) och på kvällen hålls det flera mindre lägerbål på olika ställen på lägerområdet.

På onsdagen har vi en hjältedag med massor av spännande aktiviteter! Vi börjar och avslutar dagen vid stora scenen tillsammans!
På fredagen ser programmet ut ungefär som de andra ”vanliga” dagarna men vi avslutar tillsammans med en Gudstjänst följt av en scenshow.

På lördagen är det dags att dra sig hemåt. Men innan alla åker hinner vi givetvis med en rejäl avslutning tillsammans.


Tåg

Vi har en överenskommelse klar för chartrade scouttåg men detaljer om rutter och kostnader är ännu inte klara för publicering.

Mer om tåg


Brandskyddsplan

Lägret har en brandskyddsplan som finns att läsa i sin helhet här:

Brandskyddsplan

Varje scoutkår ska ha med släckutsrustning så kolla upp om ni har denna utrustning eller behöver införskaffa. Ett tips är att kolla med räddningstjänsten i din kommun som ofta har t.ex. brandsläckare för utlåning.

Enskild släckutrustning för varje lägerby/scoutkår:
• minst en handbrandsläckare av typ 6 kg pulver
• 2 spannar med vatten utplacerade
• Brandfilt eller våt yllefilt
• Släckutrustning vid gasolanvändning


Sjukvård

Alla kårer ska ha med sig första hjälpen-kit.

Sjukvårdsansvariga meddelar att ledare inte ska dela ut t.ex. värktabletter till sina scouter. Istället ska man gå till sjukvårdstältet för att hämta värktabletter om man behöver. Detta på grund av att sjukvården vill ha koll på vilka mediciner som tagits och inte. Vi vill förhindra risken att scouter får tabletter från olika ledare/vuxna och att ingen därmed har koll på den totala mängden tabletter scouten får.

Personal inom vården, både 1177 och lokal Vårdcentral i Söderhamn, rekommenderar att alla deltagare på lägret vaccinerar sig mot TBE, som fästingar kan vara bärare av. Gå gärna in på 1177.se för mer information. Det är givetvis upp till varje vårdnadshavare att besluta om eventuell vaccination.


Avfallshantering

Vi scouter värnar om vår miljö och tar ansvar för den. På Prisma ska vi se till att ta vara på vårt avfall på ett säkert och miljöriktigt sätt. Det kommer att finnas tunnor och container mm för alla typer av avfall som uppstår under lägret. Vi kommer bland annat att sortera i följande fraktioner:

–        Förpackningar

  • Papp och kartong
  • Wellpapp
  • Plast, hård och mjuk
  • Metall
  • Glas färgat
  • Glas ofärgat
  • Tidningar och skrivpapper

Matavfall (sorteras i papperspåsar som du får på lägret)

Restavfall/brännbart (sorteras i soppåsar som du har med dig till lägret)

Farligt avfall, batterier, elektronik mm

Aska (vi befinner oss i ett vattenskyddsområde så det får absolut inte grävas ner)

Tänk på att förpackningar skall återvinnas och bli nya förpackningar. De skall inte eldas upp!

Avfallssorteringen kan skilja lite mellan olika kommuner. I sorteringsguiden som du hittar på http://avfallhalsingland.se/sorteringsguide/avfallsslag/ kan du se vad som gäller i Söderhamn.

Om ni ändå undrar över något så kommer det att finnas någon i lägerledningen som ni kan fråga.

Ta med egna soppåsar till lägret. Det kan också vara bra att ta med något kärl för patrullen att samla förpackningar i och något att sätta soppåsen respektive papperspåsen för matavfall i.


Vattenskyddsområde

Hela lägerområdet är vattenskyddsområde. Det innebär att allt vatten kommer att samlas upp i kärl, inget vatten får hällas ut i naturen. Kärl för uppsamling kommer att finns utställda på lägerområdet. Vid t.ex. disk, tvätt och matlagning måste vattnet tas om hand. Kom ihåg att ta med uppsamlingskärl för detta för transport till lägrets större uppsamlingskärl.


Ved och gasol

På lägret så kommer det att finnas ved att elda med. Det kommer inte att finnas gasol att köpa på lägret så det får man ta med själv om man vill använda det.


Mobiltelefoner

Det finns inget mobiltelefonförbud på lägret. Däremot kommer det inte finnas möjlighet för scouterna att ladda sina telefoner. Ledare och funktionärer kan ladda telefonerna i ledarcaféet.


Övrigt
  • Lägret är drog- och alkoholfritt
  • Drönare får inte tas med på lägret eftersom vi kommer att vara på ett flygfält.

Vad vill du göra?

För att göra detta läger riktigt bra behöver vi hjälp med både stort och smått. Allt från att fixa bra aktiviteter och andakter till att dra elkablar eller fixa ved. Det finns många olika uppgifter som behöver utföras för att få ihop ett läger för ca. 3000 scouter och ledare.

Vill du hjälpa oss? Eller vet du någon annan som vill? Här finns information om alla områden där vi söker funktionärer. Om du eller någon du känner vara med och skapa förutsättningar för att Prisma ska bli ett fantastiskt läger är det bara att höra av sig till någon av kontaktpersonerna nedan. Oavsett vad så hoppas vi att vi ses sommaren 2019!

Var redo!
/Lägerledningen genom lägerchef Alexander Hjertén


Kaplanfunktion

Jag heter Conrad och är ansvarig för kaplanfunktionen under Prisma. Tillsammans med de som ansvarar för Prismas programgrupp ska vi se till att Equmenias profil med kristen scouting blir en självklar del av hela lägret. Det kan handla om lovsång, gudstjänster, andakter eller dagliga studier.

Det går bra att höra av sig till Conrad för intresseanmälan eller frågor:
conrad@prisma2019.se


PROGRAM

Jag heter Albin har huvudansvaret för dagsprogram, mötesplatser, ledarprogram, scen och allt som händer under lägret. Jag söker efter funktionärer, kanske någon som drömmer om att driva ett av lägrens caféer eller en person som vill hålla i en scoutpass om potatistryck? I sådana fall är det utan tvekan oss i programgruppen man ska höra av sig till.

Intresseanmälan eller frågor kan skickas till Albin:
albin@prisma2019.se


Kommunikation – Ekonomi – Handel/inköp

Jag är Andreas från Småland. Mitt ansvar i lägerledningen är brett och roligt: mat, kommunikation, ekonomi samt både handel och inköp. Oavsett om man vill laga mat eller sköta räkenskaperna, utforma produkter till shoppen eller ta emot deltagare i info-navet så är det till mig man hör av sig.

Skriv frågor eller intresseanmälan till mig, Andreas: andreas@prisma2019.se


PLATS

Jag heter Marie och har fått uppdraget att vara platsansvarig på Prisma. En stor uppgift, vilken jag självklart inte kommer klara av själv. Därför bildas just nu ett platsteam som tillsammans kommer att planera uppbyggandet av lägerplatsen med allt vad det innebär. Det handlar om allt från avlopp och vatten till logistik och sponsring.

Alla som känner att de har kunskaper och erfarenheter som är lämpade och vill vara med att bygga upp Prisma som plats är varmt välkomna att höra av sig till mig. Längre fram kommer vi även behöva människor i olika grupper som arbetar med specifika saker. Allt från transporter och el till byggnationer och mycket mera.

Intresseanmälan och frågor skickas till:
marie@prisma2019.se