Årets julklapp – Det återvunna plagget

Publicerat 

Varje år utser HUI research årets julklapp och kriterierna för titeln är att det ska vara något som väcker intresse, säljs i stort antal och representerar den tid vi lever i. I år valdes Det återvunna plagget och det tycker vi som jobbar med Prisma är ett perfekt val! Precis det tänker vi nämligen ska finnas i lägershopen på lägret i sommar. Alltså återvunna plagg med Prisma-tryck. Bra grej va?

 

 

 

Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

HUI Research